“Vote on Europe” – polsko-niemiecki projekt młodzieżowy na tydzień przed wyborami do Europarlamentu

Od 12 do 16 maja 2014 roku grupa uczniów Gdańskiego Gimnazjum „Lingwista” im. Hymnu Narodowego oraz Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego „Lingwista” wzięła udział w polsko-niemieckim projekcie młodzieżowym „Vote on Europe”. Projekt był realizowany w Haus am Maiberg w Heppenheim/Niemcy we współpracy z DMK – Domem Pojednania i Spotkań w Gdańsku.

12 maja po 19 godzinnej podróży dotarliśmy do Heppenheim, gdzie także niedługo po nas przyjechała grupa młodzieży z Dieburga. Po zakwaterowaniu i pysznym obiedzie mieliśmy okazję bardziej się poznać. Po powitaniu i zapoznaniu rozpoczął się nasz program. Zostaliśmy podzieleni na grupy i udaliśmy się na ulice Heppenheim aby przeprowadzić ankietę, dotyczącą wiedzy ludzi na temat Europarlamentu i zbliżających się wyborów. Wieczorem przedstawiliśmy wyniki naszej pracy. Niestety poziom wiedzy spotkanych ludzi na ten temat nie był wysoki.

Drugiego dnia rozmawialiśmy o najważniejszych tematach pojawiających się w kampanii do Europarlamentu oraz między innymi o tym jakie kompetencje powinna mieć Unia Europejska. Cały program przeplatany był różnymi grami i animacjami językowymi.

Kolejnego dnia po śniadaniu udaliśmy się do Strasburga we Francji. Oczywiście głównym punktem programu było zwiedzanie budynku Europarlamentu. Zrobił on na nas duże wrażenie. Mieliśmy także okazję obejrzeć Strasburg podczas wycieczki promem oraz skosztowaliśmy kuchni regionalnej. Tego dnia mieliśmy też okazję do zrobienia drobnych zakupów.

W czwartek po podsumowaniu wyjazdu do Strasburga mieliśmy okazję spotkać się z niemieckimi eurodeputowanymi. Na spotkanie z nami przyjechali Michael Gahler (CDU) oraz Jutta Steinruck (SPD). Zadaliśmy im wiele pytań dotyczących przyszłości Europy a także aktualnej sytuacji politycznej.

Kolejnym ważnym punktem programu było przygotowanie własnej kampanii wyborczej. W grupach polsko-niemieckich powstało 5 partii. Sami opracowaliśmy program wyborczy, plakaty oraz ulotki. Było sporo pracy ale niektórzy z nas zdążyli także wspiąć się tego dnia na najwyższy szczyt w Heppenheim, na którym znajduje się urokliwy zamek. Widoki były niezapomniane.

Ostatniego dnia rano razem w uczniami w Dieburga udaliśmy się do ich szkoły aby tam przeprowadzić Maszą kampanię. Najpierw zbieraliśmy głosy na nasze partie w holu głównym a później prezentowaliśmy nasz program w 3 klasach. Na koniec, po zliczeniu głosów poznaliśmy zwycięzcę.

Program nasz zakończył się wspólnym obiadem na malowniczym rynku w Dieburgu, po czym udaliśmy się w drogę powrotną do Gdańska.

Wróciliśmy bogatsi o wiedzę dotyczącą funkcjonowania Europarlamentu oraz mieliśmy okazję poznać nowych, ciekawych ludzi. Teraz czekamy na kolejną edycję projektu we wrześniu 2014 w Gdańsku.

Zapraszamy do obejrzenia naszych zdjęć.

Uczniowie Gdańskiego Gimnazjum „Lingwista” im. Hymnu Narodowego i Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego „Lingwista”.